• GRA O KONSTYTUCJĘ

• Dnia 30.04.2024 r. w związku ze zbliżającymi się obchodami Konstytucji 3-go Maja odbyła się w naszej szkole "Gra o Konstytucję", w której brali udział wszyscy uczniowie z klas 4-8.

Emisariusze królewscy zapoznali zgromadzonych z listem od króla oraz przedstawili wydarzenia jakie miały miejsce na przestrzeni minionych lat, w dniach 1-3 maja. Następnie uczniowie zapoznali się z MONITOREM KRÓLEWSKIM, RZECZPOSPOLITA OBOJGA NARODÓW, ROK PAŃSKI 1791, w którym zamieszczono informacje potrzebne do rozwiązania krzyżówki.

Zabawa przebiegała w miłej atmosferze. Uczniowie na pewno poszerzyli swoją wiedzę na temat Konstytucji i okoliczności towarzyszących jej powstaniu.

Na koniec wyłoniono z każdej klasy zwycięzców, którym jako pierwszym udało się wygrać Grę o Konstytucję. Wszyscy uczniowie otrzymali pamiątkowe certyfikaty.

/opracowanie: mgr U. Kania-Wiater/

• Patriotyczna Gra o Konstytucję dla klas młodszych

• 30 kwietnia Orlęta przygotowały i zorganizowały grę dla swoich młodszych kolegów z klas 1-3 pod kierunkiem opiekuna Orląt SP3 chor. ZS Patrycji Idzik.

Spotkania rozpoczynały się krótkim wprowadzeniem przez pat. Maję Kocoł i pat. Aleksandrę Sołek, które przybliżyły dzieciom na czym polega organizacja Związku Strzeleckiego „STRZELEC” JS2051 oraz kim są strzelcy i orlęta.

Następnie dla klas pierwszych (odpowiedzialne orlęta: st.o. Kamila Oleszkiewicz, st.o. Szymon Jarząb, o. Karolina Zielińska, o. Wojciech Malec pod kierunkiem pat. Aleksandry Solek) oraz drugich (odpowiedzialne orlęta: st.o. Klara Babiarz, st.o. Piotr Pieja, o. Natalia Rybska, o. Gabriela Ciołek, pod kierunkiem pat. Mai Kocoł) przygotowano pytania, na które odpowiadali po oglądnięciu krótkiego filmu. Uczniowie wykazali się znajomoscią m.in. polskich symboli narodowych, historii, krain geograficznych, majowych świąt itp. W klasach drugich dodatkowo układali rozsypankę patriotycznego wiersza Wł. Bełzy "Kto ty jesteś".

Dla klas trzecich zorganizowano grę terenową, na boisku szkolnym, gdzie odbyła się krótka pokazowa musztra orląt, a następnie musztra klas 3, podczas której uczestnicy gry zostali podzieleni na grupy. Po wylosowaniu koloru drużyny przez kapitana, zawodnicy przystąpili do zabawy w 6 konkurencjach:

👉1. HERB MIASTA (odpowiedzialni: st.o.Kamila Oleszkiewicz, st.o.Wiktoria Goraj, o.Antoni Róg)

W tej konkurencji uczestnicy mieli narysować lub odrysować herb Sędziszowa Małopolskiego.

👉2. RZUT DO CELU (odpowiedzialni: st.o.Tatiana Idzik, st.o.Magdalena Hulek, st.o.Rafał Siewierski)

W tej konkurencji trenowano celność. Zadaniem uczestników gry było rzucanie szyszkami do hula hopów, które rozstawione były w różnej odległości.

👉3. PUZZLE (odpowiedzialni: st.o. Natalia Toton, o.Krzysztif Toton)

Konkurencja polegała na ułożeniu wylosowanych puzzli w jak najkrótszym czasie, a następnie odczytanie co przedstawia ułożona ilustracja.

👉4. HYMN PAŃSTWOWY (odpowiedzialni: st.o. Lena Siewierska, st.o.Aniela Stynczyłów-Mytych)

Podczas tej konkurencji, sprawdzono znajomość wszystkich zwrotek Hymnu Państwowego.

👉5. ZAGADKI PATRIOTYCZNE (odpowiedzialni: st.o. Szymon Krzystyniak, st.o. Krzysztof Pięta)

Każdy zawodnik odpowiadał na jedno, wylosowane pytanie.

👉6. TOR PRZESZKÓD (odpowiedzialni: st.o. Dawid Stec, st.o. Tomasz Twardowski, o. Szymon Kipa, o. Piotr Zygmaniak)

Uczestnicy wykazywali swoją sprawność fizyczną pokonując tor z przeszkodami.

Po zakończeniu rywalizacji, podliczono punkty i wyłoniono drużyny, które zostały odznaczone medalami oraz upominkami.

👉Wszyscy uczestnicy gry otrzymali Certyfikat ukończenia Gry o Konstytucję.

Dzisiejsza gra była doskonałą zabawą utrwalającą zagadnienia patriotyczne, związane zarówno z „Naszą Małą” jak i „Dużą Ojczyzną”.

• POWIATOWY FINAŁ OGÓLNOPOLSKIEGO TURNIEJU W RUCHU DROGOWYM

• 29 kwietnia, po raz kolejny uczniowie z naszej szkoły wzięli udział w powiatowym etapie Turnieju Ruchu Drogowego, który rozgrywał się w naszej szkole oraz na Miasteczku rowerowym w Sędziszowie Młp.

Zawodnicy startowali w dwóch kategoriach wiekowych:

👉w kategorii I

Kamila Oleszkiewicz, Antonina Niedźwiedź, Marcel Jaworek i Szymon Krzystyniak z kl. 5a

👉w kategorii II

Anita Popek z kl. 7a oraz Dawid Jakubek i Oliwier Saj z kl. 7b

Zadaniem uczestników konkursu było:

a) rozwiązanie testu teoretycznego z zasad ruchu drogowego oraz z pierwszeństwa na skrzyżowaniu

b) wykonanie zadania praktycznego:

- jazda rowerem po miasteczku zgodna z zasadami,

- jazda rowerem po torze sprawnościowym,

- z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

🏆W finale nasze drużyny zajęły II miejsca, natomiast w rozgrywkach indywidualnych na podium stanęli: 🥇Szymon Krzystyniak, który zajął I miejsce i 🥉Marcel Jaworek - III miejsce

"Celem Turnieju BRD jest podnoszenie kultury społeczeństwa i działanie na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym bezpieczeństwa dzieci i młodzieży szkolnej w szczególności poprzez:

1. Popularyzowanie przepisów i zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.

2. Kształtowanie partnerskich zachowań wobec innych uczestników ruchu.

3. Popularyzowanie podstawowych zasad i umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

4. Popularyzowanie roweru, jako środka transportu, a także rekreacji i sportu.

Jeszcze raz GRATULUJEMY wszystkim uczestnikom Turnieju!

• Patriotyczny wyjazd Orląt

• 26-27 kwietnia Orlęta i strzelcy z Jednostka Strzelecka 2051 im. mjr Władysława Rudolfa-Wilka wzięli udział w wycieczce, której celem było odwiedzenie miejsc ważnych historycznie dla naszego Związku.

Dzień I był dniem wojskowo-historycznym - zwiedzaliśmy  Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, pierwsze w Polsce muzeum Czartoryskich w Puławach, zabytki Kazimierza Dolnego. Natomiast II dzień był poświęcony głównie miejscom związanym z Józefem Piłsudskim i bohaterom walk o niepodległość - wojskowy cmentarz na Powązkach, Belweder, Plac Piłsudskiego, Bazylika św. Jana Chrzciciela, muzeum w Sulejówku.

Wrażenia z wycieczki:

👉st. Orlę Magdalena Hulek:

Dwudniowa wycieczka Orląt była przeze mnie długo wyczekiwanym wydarzeniem.

Podczas wyjazdu byliśmy w: Dęblinie, Puławach, Kazimierzu Dolnym, Warszawie oraz w Sulejówku. Zwiedziliśmy: Muzeum Sił Powietrznych, Cmentarz Wojskowy na Powązkach, Krakowskie Przedmieście i Muzeum Józefa Piłsudskiego - w każdym z tych miejsc byłam po raz pierwszy.

Na wycieczce panowała miła atmosfera. W drodze powrotnej wspaniałe się bawiliśmy - śpiewaliśmy piosenki i nawet do nich tańczyliśmy.

Dziękuję organizatorom za pomysł, opiekę i przeprowadzenie tej wycieczki.

Bardzo się cieszę, że wzięłam udział w tym wyjeździe i już czekam na kolejny.

👉o. Karolina Zielińska:

Wycieczka była bardzo ciekawa. W piątek pierwszym punktem planu było zwiedzenie muzeum sił powietrznych w Dęblinie. W muzeum  można było zobaczyć m.in. śmigłowce wojskowe. Później pojechaliśmy do Puław, gdzie zobaczyliśmy Pałac Czartoryskich i pierwsze w Polsce muzeum. Potem pojechaliśmy do Kazimierza Dolnego, gdzie obejrzeliśmy rynek, a następnie wyruszyliśmy w kierunku zamku, który według zapisów Jana Długosza został wybudowany na polecenie Kazimierza Wielkiego. Po obejrzeniu zamku udaliśmy się na pobliską wieżę strażniczą. Po zejściu z wieży udaliśmy się do schroniska młodzieżowego ,,Pod Wianuszkami".

W sobotę pojechaliśmy na cmentarz wojskowy na Powązkach. Po zwiedzeniu całego cmentarza zaczęliśmy zwiedzanie Warszawy. Po zwiedzeniu Warszawy udaliśmy się do muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.

👉Był to bardzo udany wyjazd 😊

• Wyjazd do Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie

• W czwartek nasza klasa 7A wraz z ósmą pojechała na wycieczkę do teatru w Tarnowie, gdzie obejrzeliśmy spektakl pt. "Oskar i Pani Róża". Sam budynek zrobił na nas wielkie wrażenie. Były tam duże okna i wiele pięknych roślin. Podczas spektaklu wszyscy byli bardzo przejęci i uważnie oglądali dzieje Oskara. Sztuka ta jest bardzo smutna i trochę trudna do zrozumienia, lecz skłania do refleksji na temat ludzkiego życia, które jest tak kruche. Myślę, że każdy o tym pomyślał i będzie to wspominać. Cały spektakl był bardzo udany i bardzo nam się podobało. Atmosfera podczas jazdy też była bardzo przyjemna, miło spędziliśmy czas i każdy na pewno na długo zapamięta ten wyjazd.

/Aniela W. - kl. 7A

W czwartek 25.04.2024 r. wraz z klasą 7A mieliśmy okazję pojechać do Tarnowskiego Teatru im. L. Solskiego na sztukę pt." Oskar i Pani Róża ". Mogliśmy z bliska obserwować pracę aktorów na dosyć małej, kameralnej scenie. Tę sztukę odgrywało jedynie 3 aktorów, jednakże wprawili oni całą widownię w zachwyt. Dzięki przedstawieniu mogliśmy przypomnieć sobie historię małego Oskara oraz spędzić wspólnie niezapomniane chwile.

/Karol J. i Nikodem D. – kl. 8A

Wyjazd do teatru w ubiegły czwartek był ogromnie ciekawy i atrakcyjny. Bardzo podobał mi się spektakl, szczególnie gra aktorska i przemyślana scenografia. Przedstawienie było pod tytułem ,,Oskar i Pani Róża". Samo w sobie było ono niezwykle wzruszające, co bardzo podkreślała wyśmienita gra aktorska. Uważam ten dzień za udany i mam nadzieje, że inni za taki również go uważają.

/Wojciech O. - kl. 7A

• Wyjście do redakcji Reportera

• W dniu 12 kwietnia 2024 r. 12 uczniów klasy 7b i 6 z klasy 7a pod opieką p. A. Paściak odwiedziło redakcję lokalnego pisma Reporter mieszczącą się na ul. 3 Maja 29.

Gdy dotarliśmy na miejsce, powitaliśmy pracowników gazety, zajęliśmy miejsca i mogliśmy porozmawiać z jednym z dziennikarzy, który w bardzo ciekawy i oryginalny sposób opowiedział nam o swoim zawodzie.

Porównał swoją pracę do zajęć influencera poszukującego różnych informacji i publikującego je w swoich social mediach. W dzisiejszych czasach dziennikarzem może być każdy. Wystarczy ciekawość świata i umiejętność atrakcyjnego przekazania wiadomości czytelnikom.

Dziennikarza obowiązuje prawo prasowe, czym nie musi się martwić influencer. Dużym ułatwieniem dla współczesnych reporterów jest możliwość zdobycia ważnych informacji z Internetu, np. śledzenia na żywo sesji Rady Miasta.

Dowiedzieliśmy się także, w jaki sposób poruszamy się, czytając informacje na stronie, jak przyciąga się wzrok czytelnika oraz dlaczego gazeta ma kolumny.

Mogliśmy zobaczyć, jak porządkuje się i poprawia nowy numer gazety. Szczotki, czyli czarno - białe wydruki robocze wiszą na ścianie na spinaczach, a dziennikarze poszukują w nim błędów, by je usunąć przed oddaniem do drukarni. Nasz Reporter jest drukowany na Śląsku.

Na koniec obejrzeliśmy pomieszczenia redakcji i otrzymaliśmy numer gazety.

Powrót uprzyjemniała nam piękna pogoda.

/tekst: mgr A. Paściak/

• WESOŁA PIŻAMKA!

• W dniu 19.04.2024 r. odbył się w naszej szkole Dzień Piżamy, który rozpromienił szkolne korytarze i sale lekcyjne uśmiechami i radością. Uczniowie przyszli do szkoły w swoich ulubionych piżamach, a niektórzy nawet w kocach czy miękkich szlafrokach! Nie zabrakło także poduszek, pluszaków i innych akcesoriów, które sprawiły, że szkolne ławki zamieniły się w wygodne miejsca do relaksu.

Atmosfera była pełna radości i entuzjazmu. Nauczyciele również dołączyli do zabawy, pojawiając się w swoich własnych piżamach i zachęcając uczniów do udziału w różnych aktywnościach związanych ze snem i odpoczynkiem. Każdy uczestnik zabawy otrzymał słodką niespodziankę.

Dzień Piżamy w naszej szkole okazał się być nie tylko świetną zabawą, ale także doskonałą okazją do budowania więzi społecznych i wspólnego przeżywania radości.

/tekst: mgr U. Magdoń – opiekun SU/

• 22 kwietnia DZIEŃ ZIEMI

• W klasach 5, w ramach zajęć plastycznych po omówieniu tematu - Formy przestrzenne, uczniowie wykonali instalacje o treściach ekologicznych.

Ty też możesz dbać o planetę!

• TURNIEJ WIEDZY CHEMICZNEJ

• Dnia 14 lutego w LO w Sędziszowie Małopolski odbył się finał IV Powiatowego Turnieju Wiedzy Chemicznej. Uczniowie naszej szkoły z sukcesem brali w nim udział.

W kategorii klas 7: I miejsce zajął Oliwier Saj, III miejsce wywalczyła Aleksandra Sołek.

W kategorii klas 8 : III miejsce zajęła Maria Koziara.

GRATULUJEMY!!!

Mamy nadzieję, że ten sukces przyczyni się w przyszłości do wyboru kierunku szkoły średniej.

/tekst: mgr L. Sroka/

• Kwiecień miesiącem świadomości AUTYZMU

• W ramach tej inicjatywy klasy pierwsze świętowały Dzień Autyzmu, który miał na celu podniesienie świadomości na temat neuroróżnorodności oraz kształtowanie empatii wśród dzieci.

Uczniowie obejrzeli między innymi film edukacyjny ukazujący jak może funkcjonować osoba z Autyzmem. Dzieci zapoznały się z nowymi symbolami Autyzmu oraz znanymi osobami będącymi w spektrum Autyzmu.

W ramach działań plastycznych jedna z klas odbijała łapki będące symbolem wspólnej podróży, jaką wszyscy razem podejmujemy, aby zrozumieć i akceptować osoby z autyzmem. Każda łapka miała reprezentować wsparcie, empatię i akceptację, które oferujemy naszym kolegom i koleżankom z autyzmem.

Uczniowie drugiej klasy tworzyli znaki nieskończoności, a potem prezentowali swoje prace i opowiadali o tym, co czyni ich wyjątkowymi. Zajęcia zakończono podsumowaniem, że każda osoba jest niepowtarzalna i ważna.

• Koncert profilaktyczny w rytmie rap

• 16 kwietnia uczniowie z klas 6-8 wzięli udział w koncercie Grupy "Wyrwani z Niewoli" z Białegostoku w MGOK.

Dlaczego Wyrwani? - tłumaczyli muzycy: "Wyrwani z różnych rzeczy, nałogu, strachu.....z czegoś co nas przerasta".

Celem spotkania było pokazanie młodzieży, m.in. przez rapowane piosenki jak wzmocnić swoje poczucie wartości, jak odnaleźć sens życia, co zrobić, aby zmienić swoje życie na lepsze.

W sposób obrazowy przedstawili parasol jako symbol oddzielenia, zamknięcia w sobie, do "ochrony" oraz w jaki sposób go odrzucić, aby nie zostawać samemu z problemami.

Muzycy wspomnieli też, że plotka - to kradzież dobrego imienia, że słowem można kogoś zranić, "zabić".

Na koniec odczytali Ewangelię wg św. Marka o uzdrowieniu paralityka, i przedstawiając scenkę z udziałem uczniów, na podsumowanie zadali pytanie:

- Czy masz choć jedną osobę, która pomogła by Ci się pozbyć "paraliżu"?

Była to dla naszych uczniów nie tylko lekcja "muzyczna", która dostarczyła niezapomnianych wrażeń, ale również był to impuls do przemyśleń.

• REKLAMA CZWOROKĄTÓW

• W ramach podsumowania i utrwalenia wiadomości z matematyki o czworokątach, chętni uczniowie klas piątych przygotowali kampanię reklamową - plakaty pod hasłem: „Reklama czworokątów”.

Próbując swoich sił w reklamie piątoklasiści wykonali plakat zawierający hasła promujące własności danego czworokąta. Uczniowie wykazali się pomysłowością i sporą kreatywnością. Powstały ciekawe i pełne humoru hasła, niejednokrotnie przedstawione w formie wiersza, ubarwione pięknymi rysunkami.

Prace uczniów zostały wyeksponowane na gazetce w holu szkoły. Taka powtórka z geometrii z pewnością przyda się każdemu z nas    ;)

/opracowanie: mgr E. Hulek/

• DZIEŃ CZEKOLADY – kiermasz klas siódmych

• Jak wszyscy dobrze wiemy, czekolada powoduje uśmiech na naszych twarzach oraz sprawia, że życie jest słodsze. W ostatnich dniach mijającego tygodnia można było w naszej szkole zobaczyć wiele uśmiechów.   J

W dniach 11 i 12 kwietnia b.r. odbył się w naszej szkole kiermasz słodkości z okazji przypadającego właśnie 12 kwietnia DNIA CZEKOLADY. Organizatorami akcji byli uczniowie klas siódmych wraz z wychowawcami przy ogromnym, nieocenionym wsparciu Rodziców. Sprzedawane były przepyszne smakołyki i słodkości: czekoladowe babeczki, ciasta (brownie, sernik z rosą, malinowa chmurka, wuzetka…), ciastka, ciasteczka, bezy, szaszłyki owocowe z polewą czekoladową, serniczki-oreo, galaretki, kulki ryżowe, rogaliki-rożki, wafel, tartaletki, cukierki, batony, lemoniada, soki, napoje i oczywiście czekolada! Zebrane przez uczniów środki zostaną przeznaczone na dofinansowanie wycieczki klas siódmych w Bieszczady.

Serdecznie dziękujemy siódmoklasistom oraz ich Rodzicom, za wsparcie, pomoc i zaangażowanie w przygotowanie i przeprowadzenie kiermaszu, który cieszył się dużym zainteresowaniem.

/wychowawczynie klas VII/

• Materiały włókiennicze w klasach 5

• Na zajęciach techniki, uczniowie wykonywali tkaninę na krosnach, poznali podstawowe ściegi do szycia, przyszywali guziki, haftowali, szyli maskotki lub poduszki na igły. Uczyli się robić pompony, z których powstawały ozdoby wielkanocne. Chętni uczniowie zmierzyli się z dzianiną, głównie z wykorzystaniem szydełka.

Powstało wiele ciekawych i pięknych prac.

• MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ MARCHEWKI

• 4 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Marchewki. Tegoroczne obchody tego święta były pełne wspaniałych aktywności promujących zdrowe odżywianie i korzyści płynące ze spożywania warzyw. Dzieci miały okazję wykazać się swoją wyobraźnią tworząc dzieła sztuki inspirowane marchewką. Powstały fantastyczne rysunki oraz prace z wykorzystaniem kolorowego papieru i bibuły. Nie mogło zabraknąć degustacji różnych potraw z marchewki! Uczniowie poznali szeroki wybór dań, od tradycyjnych surówek po marchewkowe ciasta. Mieli także okazję spróbować różnorodnych smaków i dowiedzieli się, jak wszechstronne może być to warzywo w kuchni. Przeprowadzili również warsztaty sensoryczne, podczas których zbadali marchewkę pod względem jej konsystencji, zapachu i smaku. To fascynujące doświadczenie pozwoliło im lepiej zrozumieć, jak różne czynniki wpływają na percepcję smaku i zapachu. Nie zapomnieliśmy również o edukacyjnej części wydarzenia. Dzieci poznały ciekawostki na temat historii, uprawy i zastosowań marchewki oraz niezwykłe fakty związane z tym popularnym warzywem.

Ten radosny dzień przyczynił się nie tylko do poszerzenia wiedzy, ale i rozwijania postaw prozdrowotnych u naszych uczniów.

• "Kształtujmy wspólnie świadomość narodową Młodych Polaków...."

• W związku z obchodami Roku Wincentego Witosa nasi uczniowie z klas 6-8 zostali zaproszeni do wzięcia udziału w konkursie plastycznym pt. "Wincenty Witos - polityk i gospodarz". Organizatorem konkursu był Zespół Szkół Agro-Technicznych im. Wincentego Witosa w Ropczycach.

9 kwietnia wzięliśmy udział w uroczystym ogłoszeniu wyników i wręczeniu nagród.

Z naszej szkoły w konkursie wzięły udział 3 uczennice:

Wiktoria Zamorska z kl. 7a, która otrzymała wyróżnienie oraz Zuzanna Rybka z kl. 7a i Andżelika Wójcik z kl. 8a.

Zanim jednak usłyszeliśmy werdykt, oglądnęlismy prezentację p. Katarzyny Róg, która przekazała nam ciekawe informacje o zbożach, jego rodzajach, produktach oraz na temat dawnych zwyczajów.

Następnie wysłuchaliśmy wykładu dr Jacka Magdonia, który przybliżył nam Wincentego Witosa, jako Ojca Niepodległości.

Na koniec wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy i upominki.

Po części oficjalnej uczniowie Agro zapraszali do wykonania zdjęcia na tle wiejskiej scenerii, a następnie na poczęstunek.

Dziękujemy za udział w konkursie i gratulujemy!

• „KARTKA WIELKANOCNA 2024” - rozdanie nagród

• 5 kwietnia odbyło się podsumowanie konkursu, który polegał na wykonaniu przez uczniów projektu kartki świątecznej techniką komputerową w programach graficznych.

Podczas spotkania wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy oraz słodki poczęstunek, natomiast laureaci oraz osoby wyróżnienie - drobny upominek.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim za udział w konkursie.

• ORLĘTA PEŁNIĄ WARTĘ HONOROWĄ PRZY GROBIE PAŃSKIM!

• W Wielki Piątek, po zakończeniu Liturgii Męki Pańskiej oraz w Wielką Sobotę, służbę przy Grobie Pańskim w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Sędziszowie Małopolskim pełnili Strzelcy i Orlęta z Jednostki Strzeleckiej 2051 im. mjr Władysława Rudolfa-Wilka.